Gábina Vám dnes posílá pohádku nejen pro předškoláky. Pokud budete mít chuť, přečtěte si následující pohádku. Se staršími dětmi si potom můžete zahrát na písmenka. Ke každému písmenu v abecedě vymyslete slovo, které je podle vás nejvhodnější. Můžete také zkusit popsat jaký byl pes a jaký kocourek. Aktivitou rozvíjíte především sluchovou analýzu, která je velmi důležitou dovedností předcházející čtení.
Kocourek a písmenka – Jiří Kahoun
“Mami, jdu se proběhnout,” povídá kocourek a šel.
“Nechoď daleko,” řekla maminka.
“Neboj,” mňoukl kocourek.
“A dej pozor na psy,” volala za ním maminka.
“Neboj,” mávl pacičkou kocourek a šel. Utíká, skáče a kličkuje. Doběhl k dřevěným vrátkům. Byla na nich tabulka s nápisem. Kocourek se posadil a oddychoval. Díval se na tabulku a říkal si. Copak je asi na ní napsáno? Pak podlezl vrátka na dvůr. Před boudou spal veliký pes.
“Nespi,” žďuchl do něho kocourek.
“Vždyť já nespím. Já jen tak,” zabručel pes.
“Umíš písmenka?” zeptal se kocourek.
“Jo,” zvedl hlavu pes.
“Tak mě nějaká nauč.”
“Jo. A jaká?”
“Třeba, abych přečetl tabulku na vrátkách.”
“Tak jo,” bručel pes. Chvilku přemýšlel a povídá: ”Řekni, co jsem já?”
“Pes,” povídá kocourek.
“Dobře. A jakým začínám písmenkem?”
“Písmenkem p.”
“Správně. A co je nad námi?” ptal se pes.
“Obloha. Písmenko o.”
“Výborně,” usmíval se pes. “A co visí na dveřích?”
“Zámek, písmeno z.”
“Dobře, velice dobře,” bručel spokojeně pes. A naučil kocourka všechna písmenka.
Potom šel kocourek před vrátka a četl: “POZOR ZLÝ PES.” “ Júúúú! lekl se kocourek. Znovu vlezl na dvůr a ptal se psa: “Kdopak je ten zlý pes?”
“To jsem přeci já,” usmíval se veliký pes.
“Júúú!” naježil se kocourek a utíkal domů.
Zdroj: Schneiderová., E., Hanzová, M., Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností dětí, 2013, Praha Portál